Tags

, , , , , , , , , , , , , , ,

Varjoraadin viiden jäsenen “varjolista” semifinalisteista näytti eilen tulosten tullessa yllättävän samankaltaiselta kuin varsinaisen juryn jatkoon päästämä laulajisto. Meidän listaltamme löytyi kolme nimeä, joita kaikki varjoraatilaiset olisivat veikanneet jatkoon, mutta joita ei ikävä kyllä välierissä nähdä: amerikkalainen baritoni John Brancy, saksalainen baritoni Björn Bürger ja israelilainen koloratuurisopraano Hila Fahima. Tuomariston valitsemien yhdeksäntoista finalistin joukosta löytyy ainoastaan kaksi, joita kukaan varjoraatilainen ei olisi äänestänyt jatkoon. Heidän nimiään emme kuitenkaan tässä halua paljastaa! Muiden semifinalistien osalta varjoraati oli joko täysin tai osittain samaa mieltä tuomariston kanssa.

Huolimatta siitä, että käytävillä ja keskustelupalstoilla on puhuttu, miten joitain laulajia on tuomaristo kohdellut “väärin”, ja huolimatta siitä, etten ollut aivan kaikista valinnoista itse täysin samaa mieltä, haluan muistuttaa, ettei laulukilpailutuomaristo voi varsinaisesti tehdä “väärää” ratkaisua: heidät on nimenomaan valittu kokeneina kansainvälisen tason asiantuntijoina tekemään itsenäinen ja omien mieltymystensä mukainen päätös jatkoon menijöistä – ja lopulta palkittavista. Vaikka onkin olemassa joitakin yleisesti tunnustettuja äänellisiä ideaaleja sekä eri musiikkityylien laajalti hyväksyttyjä esittämiskäytäntöjä, taiteen arvioinnissa on näin korkealla tasolla viime kädessä kuitenkin kyse makuasioista ja pienistä näkemyseroista. Jatkoon menijöiden valinta on varmasti ollut vaikea, enkä varsinaisesti kadehdi tuomaristolta heidän tehtäväänsä! Tällä kokoonpanolla semifinaalista on joka tapauksessa takuulla tulossa erittäin jännittävä, viihdyttävä ja taiteellisestikorkeatasoinen.

Jenni Lättilä, puheenjohtaja


Olen hieman yllättynyt joistain jatkoon päässeistä ja jatkoon pääsemättömistä. Kaksi suurinta yllättystä minulle olivat baritoni John Brancy ja koloratuurisopraano Hila Fahima. Vaikea sanoa mikä on evännyt näiden kahden upean laulajan jatkoon pääsyn; he olivat molemmat äänellisesti erittäin taitavia, ja heidän esityksensä olivat myös tulkinnallisesti erittäin nautittavia. Vaikka kaikki onnistuivatkin alkuerissä, oli silti joillain jatkoon päässeillä laulajilla sellaisia teknisiä haasteita, jotka kuuluivat liikaa myös tulkinnassa ja näin ollen hieman söivät esitysten nautintoa. Noh, nämä ovat kilpailut, ja taiteissa on aina kyse makuasioista – niistä voi ja pitääkin vähän kiistellä! Mielenkiinnolla jään odottamaan, millaisia tulkintoja on luvassa välierissä. Jatkavatko omat suosikit alkuerien tapaan vahvoina, vai nouseeko joku ei-niin-mielenkiintoinen laulaja mustana hevosenaesiin.

Joonas Asikainen


Odotan mielenkiinnolla, kuinka laulun ja pianon duo toimii Musiikkitalon suuren salin akustiikassa: ketkä sopeutuvat sinne parhaiten… On hienoa päästä kuulemaan erityisesti Dmytro Kalmuchynin ja Sunyoung Seon Strauss-esitykset. Hiukan voi seurata myös sitä, miten Kristian Attila loihtii pianosta Straussin neljä viimeistä laulua, jotka eivät orkesterilauluina ihan parhaalla mahdollisella tavalla pianolle istu… Useilla laulajilla on hienosti rakennettuja ja kiinnostavia laulukokonaisuuksia välierässä, mm. Anna-Maria Gieronilla vesiteema ja Kateryna Kasperilla nuoren naisen rakkaustuntoja kartoittava lauluryhmä. Elena Gusevan esittämä Bergin Sieben frühe Lieder on myös mielenkiintoista kuulla; onkohan laulajan saksa kirkastunut välipäivien aikana? Florie Valiquette tulee laulamaan erittäin tyylikkäästi Fauré-laulunsa ja tietenkin Katariina Heikkilän ja Waltteri Torikan alkueräsuoritukset nostattavat odotukset välierästä korkealle. Entäpäs Hagar Sharvitin esitys Schubertin Erlkönigistä: luulen, että siitä tuloo hyvä.

Juho Alakärppä

Advertisements