Tags

, ,

Tervehdys kisojen alkua jo kuumeisesti odottavat ennakkovirittäytyjät. Suinkaan yksin emme me katsomon puolella kohta nautiskelevat ole kuumeisen odotuksemme kanssa, vaan varmaan aika moninkertaisena odotus toistuu kisailijoiden keskuudessa ja tässä onkin tarkoituksena avata näin laulajan näkökulmasta sitä, mitä tapahtuu kisoihin valmistautuessa.

Mitään yhtä ja oikeaa tapaa ei ole olemassa, vaan jokainen luo itse omat rutiininsa ja mahdolliset talismaaninsa, joilla kisoihin itseä viritellään. Vedän kuitenkin laulajan valmistautumisesta yhteen muutamia yleisluontoisia ajatuksia, joita olen itse käyttänyt – tai joita ehkä toivoisin käyttäneeni muutamissa taannoisissa kisoissa.

Ja alussa oli…

Laulajan valmistautuminen kisoihin alkaa oikeastaan siitä hetkestä, kun ensinnäkin löytää kilpailun johon haluaa osallistua ja joka sopii aikatauluihin. Ja lisäksi, jossa on sellaista repertuaaria, jota omasta takaa jo valmiina ainakin jonkun verran löytyy.

Noin yleisesti ottaen kilpailutilanne on laulajalle lähtökohtaisesti hieman erilainen kuin konserttitilanne. Parhaat kilpailutunnelmat syntyvätkin juuri siitä, jos kilpailuhetkestä pystyy luomaan pienimuotoisen konserttitilanteen ilman ajatuksia parvella tarkkailevasta raadista. Sen luomisessa on yleisöllä myös iso osa, sillä lämminhenkinen ja tsemppaava vastaanotto välittyy myös lavalle.

Kilpailuohjelman harjoittaminen on pitkä prosessi. Usein ainakin useimmat lauluista ovat olleet laulajan mukana jo useamman vuoden, mutta silti niiden hiominen ja ehkä uusien näkökulmien haistelu vie aikansa. Harvemmin kilpailuissa laulettaneen ihan itselle uutta ohjelmistoa, mutta kylmähermoiset osallistujat saattavat näinkin tehdä ja vaadittava ekstrakeskittyminen saattaa joskus jopa olla hyödyksi kilpailutilanteessa.

Yleisesti ottaen kilpailuissa laulajat haluavat näyttää, että tällainen olen laulajana ja taiteilijana. Ainakin itse olen pyrkinyt valitsemaan kilpailuohjelmiin aina niitä omia suosikkilauluja, koska niiden kanssa pitkäjänteinen työskentely tuntuu luonnollisesti mielekkäimmältä.

Ympäristö

Tämän kilpailun kilpailijoista leijonanosa tulee ulkomailta ja he kohtaavat ympäristöön liittyviä haasteita ennen kilpailua. Yksi iso ja vaikuttava tekijä on lentäminen. Lentokoneen ilmastointi on omiaan kuivattamaan limakalvoja ja ainakin itsellä käy monesti niin, että lennon jälkeisenä päivänä kurkku saattaa tuntua kipeältä. Tämän takia useat tulevatkin paikalle jo muutamia päiviä ennen, jotta tilanne ehtii balansoitua. Lisäksi haastetta voivat tuoda ulkolämpötilat ja ilman erilainen kosteus. Jos näette kilpailupaikalla itseensä suolaliuosta lykkiviä, vesipiippua imeskeleviä nuoria ihmisiä hengityssuojaimet naamalla, ovat he kilpailijoita vaivojaan lievittämässä/valmistautumassa tulevaan. Tarvetta flunssalta tai kulkutaudeilta suojautumiseen ei ole. 😉

Ympäristötekijöihin lasken nyt tässä yhteydessä myös ruokailun. Tässä asiassa on kaikilla varmaan oma paras tie – toinen ei muuta mitään, toinen miettii hyvinkin tarkasti mitä suuhunsa kilpailurupeaman aikana laittaa. Yleisiä välttelyä kohtaavia ruoka-aineita lienevät tuliset ruoat, erityisen rasvaiset ruoat ja ehkä limpparit. Alkoholiakaan ei varmaan kaksin käsin kukaan kisko, joskin tässäkin asiassa lienevät kullakin hyväksi havaitut konstit käytössä. Joskus kuulee muisteloita menneistä laulukisoista, joissa bassot hankkivat muhevuutta edellisiltaisella sikarin poltolla ja viskilasillisella – mahdollisesta menestyksestä tarina ei kerro.

Pääkoppa

Yksi jo pitkään urheilumaailmassa käytössä olleita kisametodeja on mentaalivalmennus ja yhä enemmän se nostaa suosiotaan myös taiteilijoiden piirissä. Melko hyvän luonnehdinnan urheilijoiden mentaalisten keinojen käytöstä on Ohion urheilupsykologian keskuksen johtaja, tohtori Jack J. Lesyk listannut seuraavaan: https://www.sportpsych.org/nine-mental-skills-overview. Nämä ovat ainakin omasta mielestäni melko yksyhteen liitettävissä myös laulun esiintymis-/kilpailutilanteeseen.

Vaikka valmistautuminen ei olisi ihan näin tietoista tai tieteellistettyä, niin moni käyttää apunaan mielikuvaharjoittelua, jossa sijoitutaan esiintymispaikalle ja käydään läpi kilpailukappaleet hyvällä fiiliksellä. Melkoisen isoa osaa kilpailussa näyttelevätkin laulajien hermot ja se, kuka voittaa itsensä ja mahdollisen suoritusta häiritsevän jännityksen ja pystyy näin ollen vapaasti välittämään sanottavansa ja kertomaan tarinat, jotka haluaa kuulluksi. Olemaan siis oma paras itsensä.

Ihan vieraita eivät ole myöskään mukana kulkevat onnenkalut tai tiettyjen asioiden toistaminen tietyssä järjestyksessä ennen lavalle menoa. Jokainen tavallaan – ja mikä vain auttaa parhaaseen suoritukseen on hyvä ottaa käyttöön.

Kisoihin valmistautumassa

HeliHuuki
Heli Huuki
Kuva: Ann-Marie Heino

Törmäsin sattumalta yhteen kilpailijoista tässä menneellä viikolla ja kyselin vähän tunnelmia kilpailusta ja viime hetken valmistautumisesta. Heli Huuki totesi valmistautumisen olleen pitkä ja työntäyteinen prosessi. Oman opettajan Marjut Hannulan kanssa on tehty paljon valmistavaa työtä, kuin myös pianisti Tuula Hällströmin kanssa. Myös mestarikurssi Soile Isokosken kanssa mahtui kesäohjelmaan. Heli toteaa, että kisoihin valmistautumisen hyödyt näyttäytyvät koko omassa laulamisessa ja kehitystä on tapahtunut äänellisesti, mutta myös henkisesti kasvaen ja pääomaa tulevaisuutta, ei vain kilpailua varten, on kertynyt. Balanssi levon ja treenin välillä on Helin mukaan ollut tärkeää koko valmistautumisprosessin aikana ja erityisesti nyt kisojen kynnyksellä. Lisäenergiaa Heli saa pitkistä kävelylenkeistä ja onnekseen hän omaa hyvät unenlahjat, joten nukuttuakin on tullut tarpeeksi. Valmistautuminen on pitänyt sisällään myös ns. kuivaharjoittelua, eli nuottien ja tekstien tutkimista ja analyysiä, kuuntelemista ja mielikuvaharjoituksia. Kuulostaa siltä, että aurinkoisesti hymyilevä Heli kaasuttelee jo innokkaasti lähtöruudussa, valmiina aloittamaan oman kisaurakkansa.

Lopussa kiitos seisoo

Onnea muuten ei sitten saa kilpailijoille toivottaa vanhan teatteriuskomuksen mukaan. Tai jos on toivottanut onnea ja laulaja ei vastaa “kiitos”, ei kannata huolestua – laulaja vain haluaa huolehtia hyvästä onnestaan. 😉 Turvallisilla vesillä onnentoivotusten kanssa olet, jos sanot laulajalle lyhyesti ja ytimekkäästi: toitoitoi.

Eli kilpailijat: TOITOITOI!!

Ann-Marie Heino

Mezzosopraano Ann-Marie Heino ain’ laulain työtään tekee Kansallisoopperan solistiharjoittelijana. Partituurin lisäksi kädessä pysyvät myös golfmaila ja parsonrussellinterrieri Leevin hihna. Ann-Marie yrittää kovasti pitää yllä uskottavaa mezzosopraano-statusta, mutta huhujen mukaan tykkää kovasti vaaleanpunaisista asioista.

Advertisements